Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Περιεχόμενα
  1. Εισαγωγή
    1. Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού
  2. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
  3. Λειτουργία του Σχολείου
    1. Διδακτικό ωράριο
    2. Προσέλευση στο σχολείο
    3. Παραμονή στο σχολείο
    4. Αποχώρηση από το σχολείο
    5. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
    6. Απουσίες μαθητών
    7. Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων – Πλατφόρμα e-Parents
  4. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
    1. Φοίτηση
    2. Σχολικοί χώροι
    3. Διάλειμμα
    4. Εμφάνιση
    5. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
    6. Άλλα θέματα
    7. Παιδαγωγικός έλεγχος
    8. Σχολικές Δραστηριότητες
    9. Άλλα θέματα
  5. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
    1. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας
    2. Η σημασία της σύμπραξης όλων
  6. Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους
    1. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών / Πρόληψη – Διαχείριση Κινδύνων
    2. Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
    3. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
  7. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
  8. Πηγές
Εισαγωγή
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός ισχύει μέχρι την έγκριση νεοτέρου.

  • Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
  • Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/ριας, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας μέσα στα πλαίσια μιας δημοκρατικής κοινωνίας.
Διδακτικό ωράριο
Προσέλευση στο σχολείο
Παραμονή στο σχολείο
Αποχώρηση από το σχολείο
Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Απουσίες μαθητών
Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων – Πλατφόρμα e-Parents
  • Η εφαρμογή e-Parents έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την απλοποίηση της επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων, καθώς και την κατάργηση των φυσικών εγγράφων. Παρέχει την δυνατότητα του ψηφιακού ημερησίου δελτίου φοίτησης (απουσιολόγιο), ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια στην προσμέτρηση των απουσιών, αλλά και να υπάρχει αυτόματη ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες των παιδιών τους.
  • Ιστοσελίδα του Σχολείου.
  • Ενημερωτικά σημειώματα ή/και βεβαιώσεις για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
  • Τηλεφωνικά, σε έκτακτες περιπτώσεις.
  • Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες αφού προηγηθεί τηλεφωνική επικοινωνία.
Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Φοίτηση
Σχολικοί χώροι
  • Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
  • Δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο, δεν γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
  • Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό, σε άριστη κατάσταση.
  • Επισημαίνεται ότι, μαθητής που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.
Διάλειμμα
Εμφάνιση
Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
  • Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/ουσών και των μαθητών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
  • Απευθύνει στους διδάσκοντες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις σε πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.

 Οι εκπαιδευτικοί

  • Διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών εντός του σχολείου, καθώς και κατά τις σχολικές εκδηλώσεις και εκδρομές.
  • Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους.
  • Συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για βοήθεια όταν αντιμετωπίζουν τυχόν πρόβλημα.
  • Αντιμετωπίζουν τους μαθητές με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια και να μην κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών.
  • Καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Διδάσκουν στους μαθητές τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών και να διαπαιδαγωγούν και εκπαιδεύουν τους μαθητές σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με την καθοδήγηση των ΣEE και των Στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης.
  • Προετοιμάζουν το μάθημα της ημέρας έτσι ώστε να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να εφαρμόζουν σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών και ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
  • Συνεργάζονται με τη Διευθύντρια, τους γονείς και τους αρμόδιους ΣΕΕ για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
  • Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από την τάξη και το Σχολείο.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας, συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
  • Τα ανωτέρω κρίνονται απαραίτητα, διότι οι ανάγκες της κοινωνίας μεταβάλλονται με γρήγορους ρυθμούς. Για να μπορεί η εκπαίδευση να ανταποκριθεί σ’ αυτούς τους ρυθμούς, πρέπει ο εκπαιδευτικός να παρακολουθεί τις εξελίξεις με διαρκή και έγκυρη επιμόρφωση.
  • Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Οι μαθητές σε περίπτωση διαφορών ή ενστάσεων θα πρέπει να τις επιλύουν σε κλίμα συνεννόησης, διαλόγου και ενσυναίσθησης χωρίς να καταφεύγουν στη χρήση βίας σωματικής, λεκτικής ή ψυχολογικής σύμφωνα με τον Νόμο 5029/2023.
  • Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
  • Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου.
  • Η προστασία του σχολικού κτηρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Αν προκαλέσουν κάποια βλάβη-ζημιά, αυτή πρέπει να αποκατασταθεί από τον κηδεμόνα  του υπαίτιου/ας μαθητή /μαθήτριας.
  • Επιδιώκουν και συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας, η ανακύκλωση υλικών και η συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων.
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  2. Απευθύνονται σε κάποιον εκπαιδευτικό, στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
  3. Απευθύνονται στη Διευθύντρια.
  • Αντιδρούν άμεσα σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ριών για μάθηση.
  • Απευθύνονται στους/στις καθηγητές/ριες και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
  • Όταν υπάρχει ανάγκη, μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις, γιορτές, περιπάτους και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Τα σχολικό βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχεται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφεται.
Άλλα θέματα
  • Η κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου όπως και smartwatch για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση εντός των σχολικών χώρων – κτηρίων και υπαίθριων χώρων – απαγορεύεται.
  • To κάπνισμα, η λήψη αλκοόλ και η χρήση άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών είναι καταστροφικές για την πνευματική και τη σωματική υγεία των μαθητών. Για τον λόγο αυτό απαγορεύονται. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται την άμεση αξιοποίηση αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων.
  • Δεν επιτρέπεται να φέρνουν οι μαθήτριες/μαθητές στο Σχολείο έντυπα, βιβλία και περιοδικά με περιεχόμενο άσχετο με τα διδασκόμενα μαθήματα.
Παιδαγωγικός έλεγχος
  • προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
  • απαγόρευση της βίας
  • δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που να αποτρέπει τον εκφοβισμό
  • καλλιέργεια του σεβασμού της διαφορετικότητας
  • προώθηση της συνεργατικής μάθησης
  • σύνδεση του Σχολείου με την οικογενειακή ζωή και την ευρύτερη κοινωνία
  • προαγωγή της ισότητας και της συμμετοχής όλων.
Σχολικές Δραστηριότητες
Άλλα θέματα
Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας
Η σημασία της σύμπραξης όλων
Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών / Πρόληψη – Διαχείριση Κινδύνων

Εκπαιδευτικοί και μαθητές που παρατηρούν ή αντιλαμβάνονται κάποια επικινδυνότητα, δυσλειτουργία ή ζημιά στον ευρύτερο σχολικό χώρο οφείλουν άμεσα να το αναφέρουν στη διεύθυνση του σχολείου προκειμένου να ληφθεί μέριμνα για την άρση και αποκατάστασή της αλλά και να προληφθούν πιθανοί κίνδυνοι.

Ουδεμία ευθύνη φέρει ο διευθυντής/ντρια και το διδακτικό προσωπικό σε σχέση με την εξέλιξη τεχνικών εργασιών που πραγματοποιούνται στον χώρο του σχολείου με ευθύνη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου ή οποιαδήποτε άλλης υπηρεσίας ή εταιρείας ή επιχείρησης που παρέχει έργο εντός αυτού.

 

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών προς ενημέρωσή τους, μέσω της Ιστοσελίδας του Σχολείου.

Καλαμάτα, 24 Οκτωβρίου 2024

Πηγές
  • Υπουργική Απόφαση 102791/ΓΔ4/2024 – ΦΕΚ Β΄ 5130/10.09.2024
  • Απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων υπ΄ αριθ.: 13423/ΓΔ4/04-02-2021 (ΦΕΚ 491/τ. Β΄/09-02-2021)
  • Ν. 4692/2020, «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 111/τ. Α΄/12-6-2020)
  • Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167/τ. Α΄/30-9-1985)
  • ΚΥΑ Αριθμ. 79942/ΓΔ4/31-5-2019 «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» (ΦΕΚ 2005/τ. Β΄/31-5-2019)
  • Φ.353.1/324/105657/Δ1/16-10-2002 (ΦΕΚ 1340/τ.Β΄/16-10-2002)
  • Ν. 5090/2024 – ΦΕΚ Α΄ 30/23-2-2024 άρθρο 33 προσθήκη παρ. 4 και 5 στο άρθρο 168 του Ποινικού Κώδικα.